fredag den 15. juni 2012

Kompost... på den "nye" måde

Sidste år læste jeg denne bog om kompost og siden da har jeg forsøgt at følge 3 af de gode råd:



  • Kompost beholdere som er lidt åbne (ligesom min bygget af træ) fores med pap og med et tæppe på toppen, for at bunken kan opnå den rette fugtighed (kanter tørre nemt ud og midten bliver for våd) og mindske ukruts frø i den færdige kompost (som altså primært blæser hen på en åben bunke).
  • Bland "våde" dele (grønt fra køkkenet, græsafklip, ukrut o.lign.) med tørt maretiale (brugt køkkenrulle, lommetørklæder, pap) i omtrænt forholdet 1:1 og aldrig mere en 15 cm "vådt" ad gangen (for at opnå rette C/N forhold og forhindre lugtgener fra bunken).
  • Lav en seperat bunke med hæk afklip og grene eller lad kommunen behandle disse, de kan ødelægge en ellers velfungerende kompostbunke.

  • Dvs. min beholder er blevet "foret" med pap, Tørt og vådt materiale blandes allerede i køkkenet, og grene er blevet forment adgang til bunken. Endelig dækkes bunken med et gammelt tæppe.

    Så er spørgsmålet jo så om det er blevet bedre... Og her kommer tidsfaktoren jo ind i billedet. For selvom at jeg har ændret min komposteringsmetode så er beholderen jo et år om at blive fyldt (der er jeg så nu), og skal stå endnu et år før det kan bruges...

    Men altså for et par uger siden fik jeg omsider tømt det "gamle" kompost rum, og omstukket eller vendt det "nye" over i det tomme kompostrum, og strukturen og fornemmelsen er meget bedre. Her er det nok det med luften til bunken og de manglende grene som gør forskellen, men om det rette C/N forhold er tilstede og om det i virkeligheden er det som gør forskellen ved jeg jo ikke.
    I hvertfald var den nederste del af den "nye" bunke efter min mening klar til at blive brugt, hvilket er mere end man kan sige om det yderste fra den "gamle" bunke, trods den har ligget et helt år mere.

    Så jeg vil klart anbefale disse ret enkle råd - selvom de jo ikke ligefrem fylder en hel bog! 

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar